Opiskelu‎ > ‎Aineenopetus‎ > ‎

Kielet (englanti, ruotsi, saksa, ranska)

Oppilas oppii selviytymään niin suullisesti kuin kirjallisestikin itseensä ja lähiympäristöönsä liittyvissä arkipäivän viestintä- ja asiointitilanteissa sekä ymmärtää kohdekielistä tekstiä ja harjoittelee ääntämistä. Oppilas oppii tuntemaan kohdekielisiä alueita, niiden kulttuuria ja elämänmuotoa. Kieltä opiskellaan erilaisten kirjallisten, suullisten ja toiminnallisten tehtävien avulla. Käytämme myös erilaisia sähköisiä työskentelytapoja.


SanomaPron (englanti) sähköiset tehtävät löytyvät täältä. Kirjaudu oppilaan avaimella, jonka saat opettajaltasi.

Otavan Oppilaan maailma (ruotsi, ranska), löytyy täältä. Saat tunnukset opettajaltasi. Tabletkoulu löytyy osoitteesta https://www.tabletkoulu.fi/.

Aineenopettajat:

  • Leena-Maija Hardy HaL - (Sähköinen oppimisympäristö: Google Classroom) (englanti, ruotsi)

  • Minna Kumpulainen KuM - (Sähköinen oppimisympäristö: Google Classroom) (saksa, ruotsi)

  • Antti Piiroinen PiA - (Sähköinen oppimisympäristö: Google Classroom) (saksa, ruotsi)

  • Eeva Sembach SeE - (Sähköinen oppimisympäristö: Google Classroom) (englanti, ruotsi, ranska)

  • Riikka Väänäkoski VäR - (Sähköinen oppimisympäristö: Google Classroom) (englanti, ruotsi)



Aineenopettajiin saat yhteyden parhaiten Wilman kautta tai sähköpostilla etunimi.sukunimi@espoo.fi.

Kielten opiskelussa arvosanaan vaikuttavat tuottaminen, ymmärtäminen ja kielenopiskelutaidot.

Arvosana annetaan seuraavien näyttöjen perusteella, luokka-asteesta ja kielestä riippuen:
- Isot kokeet, joita on yleensä yksi syksyllä ja yksi keväällä (koealue ja kokeen arvosana laitetaan Wilmaan)
- Sanakokeet ja mahdolliset muut testit (esim. kielioppi, kuuntelu, luetun ymmärtäminen, kappalekokeet) - Tuntityöskentely, johon kuuluu myös sekä itsenäinen työskentely että osallistuminen pari- ja ryhmätyöskentelyyn.
- Kirjoitustehtävät
- Esitelmät ja suulliset kokeet - Lisänäytöillä oppilaan on halutessaan mahdollista osoittaa harrastuneisuuttaan, esim. kohdekielisen kirjan arvostelu tai muu kirjoitelma, blogi, videopäiväkirja, portfolio, plus-tehtävät tms.

Päättöarvioinnin kriteerit yhdeksännellä luokalla eri kielissä voi tarkistaa OPSista: https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf 
Englanti: s. 351-352
Ruotsi: s. 335-336
Saksa: s. 355-356
Ranska: s.362-363