Kotitalous
Kotitaloutta opiskellaan seitsemännellä luokalla kaikille pakollisena oppiaineena 3 vuosiviikkotuntia. Kahdeksannella ja yhdeksännellä luokalla kotitaloutta voi opiskella valinnaisena aineena joko taito- ja taideaineena tai valinnaisaineena. Näiden kurssien kuvaukset löytyvät koulun kotisivulta kohdasta valinnaisuus.
Kotitalous on monipuolinen ja toiminnallinen arjen hallintaan opettava taide- ja taitoaine, jolla on myös yhteiskunnallinen merkitys. Kotitalousopetus kehittää käytännön toimintataitoja, yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, kykyä tehdä kestäviä valintoja sekä kykyä soveltaa osaamista arkielämän tilanteissa. Kotitalouden opetus kattaa laaja-alaisen osaamisen kaikki osa-alueet.
TAVOITTEET
Kotitalousopetuksen tavoitteena on kehittää kodin arjen hallinnan sekä kestävän ja hyvinvointia edistävän elämäntavan edellyttämiä tietoja, taitoja, asenteita ja toimintavalmiuksia. Opetuksessa edistetään kädentaitoja ja luovuutta sekä kykyä tehdä valintoja ja toimia kodin arjessa kestävästi. Opetuksessa luodaan perustaa oppilaiden kotitaloudelliselle osaamiselle eli taitoa toimia eri ympäristöissä ja toteuttaa kotitalouden tehtäviä.
KESKEISET SISÄLTÖALUEET
•Ruokaosaaminen ja ruokakulttuuri, mm.
ruoanvalmistus
leivonta
aterioiden suunnittelu ja toteutus
ravitsemussuositukset
ruokaturvallisuus
elintarviketuntemus
ruoka- ja tapakulttuuri
kodin juhlat
•Asuminen ja yhdessä eläminen, mm.
kodin puhtaanapito
tekstiilien ja materiaalien hoito
vuorovaikutus ja yhteistyö
kestävä ja sujuva arki
•Kuluttaja ja talousosaaminen kodissa, mm.
vastuullinen kuluttaja
oman talouden hoito
kansalaisena vaikuttaminen
KOTITALOUDEN TAIDOT
•Käytännön toimintataidot
taito suunnitella, organisoida ja arvioida työtä ja toimintaa
taito tehdä käsillä
taito käyttää välineitä ja koneita sekä teknologiaa
taito ylläpitää järjestystä
taito toimia hygienisesti
taito toimia ergonomisesti
taito toimia turvallisesti
taito ottaa huomioon aineelliset voimavarat
taito ottaa huomioon esteettisiä seikkoja
•Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot
kuuntelutaidot
keskustelun ja argumentoinnin perustaidot
vuorovaikutustaidot
havainnointitaidot
havainnointeihin reagointitaidot
puhuminen
taito työskennellä yksin
taito työskennellä ryhmässä
taito päästä sopimukseen
•Tiedonhallintataidot
taito seurata kirjallisia ja suullisia ohjeita
taito hankkia, etsiä ja käyttää tietoa
taito arvioida ja vertailla tietoa
taito omaksua käsitteitä
taito lukea ja tulkita toimintaohjeita, merkkejä ja symboleja
taito tunnistaa palveluita
taito mitata ja laskea
taito ratkaista ongelmia ja tehdä päätöksiä
ARVIOINTI
Kotitalousopetuksessa arvioidaan oppilaan edistymistä käytännön toimintataidoissa, yhteistyö- ja vuorovaikutustaidoissa sekä tiedonhallintataidoissa. Arviointi on monimuotoista, ohjaavaa ja kannustavaa. Arviointivälineinä käytetään mm. jatkuvaa havainnointia, palautekeskusteluja, itse- ja vertaisarviointeja, oppimispäiväkirjaa, kirjallisia, suullisia ja työkokeita sekä yksilö- ja pariprojekteja.
Päättöarviointi annetaan kotitaloudessa sinä lukuvuonna, jona kotitalouden opiskelu taito- ja taideaineena päättyy.
Valinnaisaineena opiskellusta kotitaloudesta annetaan erillinen arviointi.
Aineenopettajat:
Päivikki Kela (KeP), paivikki.kela@opetus.espoo.fi
Olga-Maaria Mattila (MaO), olga-maaria.mattila@opetus.espoo.fi
Anu Pohjola (PoA), anu.pohjola@opetus.espoo.fi
Aineenopettajiin saa parhaiten yhteyden Wilman kautta tai sähköpostilla.
Sähköinen oppimisympäristö: Google Classroom
Mankkaan koulun kotitalousopetusta voi seurata instagramissa osoitteessa @kotitalous.mankkaa